STARTSIDAAKTUELLT ANNORLUNDA BÄR O SVAMPDRÖMSTÄLLE FOTOISLAND KÖKSTRÄDGÅRDMARGARETHA MAT MOTION NATURRESOR SLÄKTSNICKERI SVEN-EVERT

NATUREN - EN LIVSKÄLLA

Att betrakta naturen kan vara helt underbart och bedårande...men att uppleva den genom att låta alla sinnen vara öppna är något helt annat. Känna fukten och kylan från diset en höstdag. Njuta av tystnaden. Se naturen som avspeglar sig i den blanka sjön. Värmas av solstrålarna som tittar fram mellan träden. Efter en stunds rofylld avkoppling från stress och sysslor kan man återgå till vardagens bestyr, uppfylld av ny energi och inspiraton.

NATURBILDER

Jag har alltid tyckt om att fotografera i naturen, men de flesta och bästa bilderna finns på dia. Våren 2007 köpte jag en digitalkamera och hoppas därmed utöka bildarkivet med naturbilder. Bilderna kommer jag att redigera i form av bildband och här kommer ett första enkelt exempel. Musiken är från Musikalen "Flickan bakom muren"

DJUR I VÅR TRÄDGÅRD

Vi har ofta påhälsning av både vanliga och mindre vanliga djur. Senast i somras (2018) av en svart mink. Hoppas få chansen att fotografera honom nästa gåg han visar sig och förhoppningsvis några fler intressanta djur.

GRÖNGÖLING Vi är är glada över att de senaste åren haft gröngölingar som pickat i sig myror från våra gräsmattor. De är ganska skygga och svåra att fånga på bild, men jag har lyckats att fånga en. Av bilden framgår att deras gröna fjädedräkt är en utmärkt skyddsfärg. Även om man inte ser dem så ofta så ser man spåren efter dem i gräsmattorna i form av mindre hål.

SKOGENS LÄCKERHETER

I skogen runt vårt fritidshus är det mest svamp och lingon vi plockat. Förutom att det är gott till matlagning ger en skogstur avkoppling och motion.
Numera går det alldeles utmärkt att söka på internet för att få tips om hur man kan ta till vara på naturens produkter i matlagningen. Vi vill tipsa om ett par recept som vi prövat på med lyckat resultat

GRANSKOTTSDRICKA

Hur mycket socker man vill ha i är en sötsak=smaksak. Vi har nöjt oss med 6-7 dl. Paulas Pörte

PICKNICKSALLAD MED HONUNG OCH MASKROSBLAD

Vi har serverat salladen till midsommarbuffe med - lax, rostbiff, kassler och makrill separat. Det har
varit jättegott. Om man vill kan man ersätta maskrosbladen med ruccolasallad. SR P4 Norrbotten

EN SAGOLIK SVAMP OCH KÖTTFÄRSPAJ

Vi har hittat receptet i "köksalmanack 1979" utgiven på Semics bokförlag för många år sedan och serverar den ofta till festligare tillfällen. Helt enkelt en suveränt god paj. Vi brukar för det mesta använda blandsvamp eller trattkantareller. Om blandsvampen i sig är smaklös krydda lite extra. En sagolik paj

FJÄLLVANDRINGAR

Mitt intresse för fjällvandringar väcktes som grabb då pappa berättade och visade kort från sina upplevelser av fjällen. Pappa och mamma bodde som nygifta i Dvärsett, c:a 2 mil nordväst om Östersund. Han tjänstgjorde som ungdomssekreterare inom Sv. Missionsförbundet i Jämtlands distrikt. Några av hans arbetsuppgifter var att anordna läger för ungdomar både sommar och vinter i fjällen. Som barn har vi fått följa med på vandringar till Åreskutans topp och Västfjällets topp (Oviksfjällen). Oförglömliga upplevelser som gjort så stora intryck att vi fortsatt med traditionen i min nya familj.

Att vandra i fjällen...blicka ut över de stora vidderna...känna värmen från solen...uppleva tystnaden...ibland i sällskap av renar...slå sig ner i en grop på en mjuk matta ljung och mossa eller på en klipphäll bakom ett stort stenblock och njuta av den medhavda matsäcken...skapar harmoni både i kropp och själ.

Vi tänkte dela med oss några glimtar från våra fjällveckor. Vi har haft en stuga som bas och därifrån gjort olika dagsutflykter. Kommer bilder så småningom då jag scannat in diabilder och pappersbilder i min dator.

DALARNA

De flesta fjällen i Dalarna är lättillgängliga och lätta att bestiga. Speciellt har vi tyckt om Idrefjällen, dit vi återkommit flera gånger. Första gången var 1990 på ett familjeläger med Älvsjö missionsförsamling. Alexander var då 5 år. Andra gången var 1993 då Kerstin och Ingvar och 3:e 2003 då Andreas och Maria var med. Sista gången var 2016, då farfar var där tillsammans med Andreas familj. Johannes var 11 år, David 10 år och Markus 7 år.

NIPFJÄLLET
Alexanders (i femårsåldern) första fjäll var lilla toppen på Nipfjället. En kort och lätt vandring från parkeringen. Att bege sig upp på högsta toppen visade sig bitvis vara en balanskonst på stenar. Vi har också prövat på att gå runt Nipfjället från parkeringen och tillbaka. Vi har gått utmed trädgränsen och tagit igen oss i några utmärkta raststugor. En lämplig dagstur.

STÄDJAN
Ett fjäll som vi med förtjusning har återkommit till flera år. Sista biten är ganska brant och det dalafjäll som gett oss största utmaningen.

IDREFJÄLL
Att ta sig upp på toppen är lätt och kan vara lämpligt på kvällen för att se solnedgången. Runtomkring anläggningen finns det gott om bra joggingspår och aktiviteter för hela familjen. För oss i familjen har det varit kul med en familjekamp på bowlingbanan. Burusjön är en utmärkt långsmal sjö för kanotpaddling och korvgrillning. Margaretha har en avvikande åsikt. Hon och jag råkade välta kanoten trots lugnt väder och hon sparkade av sig stövlarna som ligger kvar på sjöbotten. Våra söner var med och tog oss på släp till stranden. Det var kväll och innan vi kommit inomhus var vi blåfrusna...skönt med en bastu efteråt för att värma upp sig.

FULUFJÄLLET-NJUPESKÄRSFALLET
Vid parkeringen finns ett "Naturrum" som är värt ett besök. Att vandra genom myrmark och urskog upp till fallet är en fantastisk upplevelse. Fallet kan man beskåda både på långt och nära håll. Bra med trappor och gångbroar. Utmärkt rastplats för korvgrillning och liten raststuga att värma upp sig i. Från rastplatsen kan man sedan klättra uppför branten till Fulufjällets platå. Väl uppe är det sedan lätt att göra en längre eller kortare vandring.

GRÖVELSJÖN
Det finns gott om lättare vandringsleder från fjällstationen. Närmaste toppen är Jakobshöjden. Går man västerut är man snart inne i Norge. Alexander räknade hur många gånger han varit i Norge genom att vandra över (skyltat) gränsen fram och tillbaka.

PÅ VÄG TILL IDRE FJÄLL 2016

Jag hade länge drömt om att få göra en fjällresa tillsammans med barnbarnen. Den 23 juli, en varm sommardag, gick min önskan i uppfyllelse. Andreas och Maria med barnen Johannes, David och Markus påbörjade tillsammans med mig resan till Idre Fjäll. Vi hade hyrt en lägenhet i turistanläggningen.

1. På vägen stannade vi till i Nybrokyrkans sommarhem, Gullnäsgården utanför Falun, vid sjön Varpan. Maria hade bestämt träff med sin vännina Maria som var bröllopsvittne på Andreas och Marias vigsel i Mora.

2. Markus hittade en massa spännande stenblock att klättra i. Kanske han drömde om att få börja på parkour till hösten när han hoppade omkring på stenarna.

3. David och Johannes upptäckte gungorna och lekparken. Pappa gav David lite extra fart.

4. Johannes tog sig ett dopp i sjön tillsammans med mamma (men de är inte med på bild). Nämen, titta där! En stuga som tar sig en sjötur (se pricken).

5. Vi smakade på husets delikatesser, smörgåsar och våfflor. Här är det Maria, Maria och Andreas som njuter av maten.

6. På väg mot det hägrande målet "Idre Fjäll" med alla aktiviteter stannade vi till I Mora för att få ny energi på McDonald´s och i Älvdalen för att köpa mat Vi kom fram ganska sent på kvällen och fick hämta nyckeln i en låda inne i samhället. Lägenheten var rymlig och bra med tre sovrum och ett rymligt allrum. Till pojkarnas besvikelse kunde vi inte hitta någon TV. I stället fick det bli dataspel framför paddorna. Vi var hungriga och åt en sen kvällsmat som smakade gott. Det blev sent inanna vi packat upp och kom till sängs.

1. GULLNÄSGÅRDEN RAST 2. PARKOUR
6. ÄNTLIGEN FRAMME
IDRE FJÄLL

NIPFJÄLLET 2016

Vi sov länge på söndagsmorgonen och tog det lungt på förmiddagen. Vi tog en tur till aktivitetscentrum för att orientera oss och se vilka aktiviteter som var intressanta för oss. Vi behövde också komplettera matförrådet.

På eftermiddagen bestämde vi oss för att ta en tur till Nipfjället. Vägen dit är Sveriges högst belägna bilväg och man kommer direkt in i fjällvärlden på c:a 1000 meters höjd, Vädret kändes lite osäkert med mörka moln och åska som såg hotade i horisonten.

1. Markus klättrar upp på en sten för att bättre kolla upp fjällvärlden. En skylt visar på olika välprparerade spår som man kan välja.

2. Lite småtjafs innan pojkarna sätter fart för att komma först till Lillnipens topp på 1100 meters höjd. Den är den lättaste av Nipfjällets toppar att bestiga. Farfar försökte hänga med i tempot men fick ge sig och tog det sedan lite lugnare på den välpreparedae stigen med uppbyggda trappsteg där det var som brantast.

3. I horisonten kunde vi se åskmoln som tornade upp sig. Såg ut att kunna regna över stugbyn där vi bodde.

4. Från toppen hade vi fin utsikt över hela naturreservatet och fjällmassivet Städjan - Nipfjället med topparna Städjan 1131 m.ö.h, Molnet 1191 m.ö.h. och Fjätervålen 1002 m.ö.h.

5. Toppen Lillnipen var mycket stenig ock vi fick vara försiktiga när vi steg på stenarna. Johannes höjde Lillnipens topp med hjälp av några stenar.

6. Vi kände att vi behövde vila och få i oss lite näring och tog fram vår matsäck, bestående av dricka och tre sorters kex

7. Markus tyckte det var kul att vandra i fjällen och pekade mot Molnets topp på 1191 meters höjd. Dit vill jag gå. Tyvärr lyckades han inte få med sig de övriga. Det var långt att gå dit och mycket stenigt. Dessutom började det bli kväll.

8. På bilden syns Molnet längst bort till höger.

9. David tar igen sig på Lillnipens topp och tänker ut vad han ska göra härnäst.

10. Vi hade trots allt tur med vädret. Vi fick bara några få regndroppar på oss. Maria lyckades fånga en fågel med sin kamera när solen tittade fram mellan molnen. 11. Det var betydligt lätttare att ta sig nedför fjället än upp. Pojkarna satte full fart och var snabbt nere.

12. Det var även fart på farfar men han kom ändå på efterkälken.

1 MARKUS KOLLAR IN FJÄLLVÄRLDEN
10. FRI SÅSOM EN FÅGEL 11. SNABB NERFÄRD 12. PIGG FARFAR
PÅ EFTERKÄLKEN

STÄDJAN 2016

Med spänt förväntan åkte vi till Städjan för att bestiga de branta två topparna. Den norra och högsta är på 1131 meter hög. 1. David vill gärna ta täten och visa hur vi ska gå. Efter 800 meter kommer vi till en skylt med texten sommarled till höger och vinterled till vänster. David väljer snabbt den högra leden och vi andra har bara att följa honom. Efter att gått en bit möter vi ett par som säger "Ni valde rätt väg, den andra är mycket brantare".

2. När vi kommit upp till trädgränsen och pojkarna ser topparna får de ny energi och sätter full fart

3. Efter ett tag har vi spritt ut oss. Johannes, Markus och Maria, sedan kommer David och Andreas. Farfar som är i bra kondition offrar sig och går sist för att kunna fotografera de övriga.

4. När vi samlat ihop oss alla tar vi en stunds vila för att släcka törsten och få något att tugga på

5. Energitillskottet gör att Johannes och Markus får spring i benen och sätter full fart mot topparna

6. David tycks i stället ha fått paltkoma (dåsighet) och vill bli buren av pappa

7. Markus, Johannes och Maria valde en brant och besvärlig väg upp till första toppen. På vägen upp båste det kraftigt och markus tyckte det var obehagligt. Skönt att efteråt få ta igen sig på första toppen. Johannes och Andreas fortsatte till högsta toppen.

8. Första biten på nedfärden gick pojkarna och pappa tillsammans

9. Farfar gick sist och det var läskande med saft emellanåt. På nervägen valde pojkarna att gå vinterleden som var brantare. För farfar blev det för brant så han ramlade och fick ont i knäet. Dock inte värre än att han kunde ta sig nerför fjällbranten även om det tog lite längre tid.

10. Sista biten var det plankor utlagda som var bra att gå på då vårfloden stod som högst. Efter en torr sommar var det ganska torrt i markerna men ändå kul att balansera på plankorna.

11-12. Fredagen, sista dagen i Idre fjäll tog Andreas och Maria en egen tur till Städjan medan farfar och pojkarna roade sig i aktivitetscentrum

1 DAVID ÄR
VÄGVISARE

2 TOPPARNA LOCKAR.FULL FART 3 VI SPRIDER UT OSS 4 FIKADAGS 5 SNABBFOTADE JOHANNES OCH MARKUS 6 DAVID VILAR
I PAPPAS FAMN
7. MARKUS TAR EN VILOPAUS 8. MYSSTUND MED PAPPPA 9.FARFAR
LÄSKAR SIG
10. DAVID BALANSERAR VID FJÄLLETS FOT 11. ANDREAS 12. MARIA

NJUPESKÄR 2016

Ett av de mest intressanta målen för vår resa var fallen i Njupeskär. Vi bestämde oss för att åka på eftermiddagen för att slippa trängsel på vandringsleden upp till fallen. Vi förundrades över den täta trafiken i det som vi tyckte var mer eller mindre ödemark. Strax efter att vi svängt av vid Mörkret såg vi bilar parkerade utmed vägen. Det kunde väl inte vara svampplockare och bärplockare som var ute i naturen för att fylla på förråden. Vi får se några som energiskt viftar med händerna. Jag vevar ner rutan och får veta att det är fullt på parkeringen och utmed vägen så det är bäst att vi vänder medan vi kan. Att parkera bilen för att gå flera kilometer utmed grusvägen kändes int som ett lockande alternativ. Vi bestämde oss för att återvända dagen efter.

Nästa dag när vi kom till Njupeskär fanns det gott om platser lediga på parkeringsplatsen. Bara att välja. Markus och jag gick in i naturrummet för en snabb titt innan vandringen upp till fallen påbörjades. Vi fick då veta att man haft tidernas besöksrekord dagen innan.De som deltog i O-ringens tävlingar i Sälen hade fridag och tog då chansen att besöka Njupeskärsfallen. 1. Vi försökte samla ihop oss framför portalen. Inte helt lätt. Många olika viljor. Till slut kom vi iväg

2. Leden upp till fallet var mycket välplanerad med spångar över våtmarker och trappor där det var som brantast. Vi hann inte gå långt förrän pojkarna stannade till. Ett träd som fallit omkull lockade till balansgång.Jättekul!

3. Efter att vi gått på plan mark över myrar kom vi till "Trollskogen" som var full med gamla träd, en del hade fallit omkull och var betäckta med mossa. Fjällbäcken "Stora Njupån" från Fulufjället porlade genom trollskogens ravin och vidare genom småsjöar och myrar tills vattnet nådde "Fulan" 4. Njupeskärsfallet är Sveriges högsta och är 93 meter högt med ett fritt fall på 70 meter

5. Det finns ett rikt fågelliv runt Njupeskär med ovanliga fåglar som ringtrasten, fjällvråken och tornfalken

6. En trappa med 77 trappsteg leder ned till fallet. En lätt siffra för vår sjuåring Markus att komma ihåg.

7. OK! Det var visst en bit kvar.

8. Johannes hade bråttom fram till fallet. Tyvärr hade han inte sett varninngen att det var risk för ras så pappa Andreas fick ropa honom tillbaka. Men det fanns mycket annat att utforska bland stenar, klippor och vattenströmmar

9. Johhanes tycker det är trevligare att fotografera andra än att själv bli fotograferad

10. Klockan började närma sig halv nio och det var hög tid att planera återtåget. Vi hade olika önskemål och farfar bestämde sig för att ta närmaste vägen hem. Markus ville absolut upp på Fulufjället för att gå över fjällbäcken ovanför fallet. Markus fick som han ville

11. Vattnet från rösjöarna rinner genom fjällbäcken mot fritt fall vid Njupeskär

12. Vägen utmed fjällkanten var stenig men det var bäst att hålla högt tempo så alla var tillbaka på parkeringsplatsen innan det blev mörkt. Farfar som hade åkt i förväg bjöd på varm choklad och pannkakor med sylt och vispgrädde när fjällvandrarna återvände vid halv tolvtiden.

1 FULUFJÄLLETS

FÅGELLIV
6 TRAPPAN NED
TILL FALLET
7. MOT FALLET 8. FRAMME VID FALLET 9. FAMILJEBILD 10. BRON ÖVER FALLET 11. FJÄLLBÄCKEN OVANFÖR 12. FULL FART MOT PARKERINGEN

AKTIVITETSCENTER 2016

Det fanns gott om aktiviteter att välja mellan i och omkring fjällbyn. Vi prioriterade egna fjällvandringar, men när vi fick tid över besökte vi aktivitetscentrat.

1-2. Den lediga bowlinghallen såg inbjudande ut. Alla ville pröva på. Då kloten var tunga och svåra att styra så var det si och så med uthålligheten. Farfar var inte uppmärksam tillräckligt så han förlorade en del poäng på grund av övertramp. Vi blev nöjda även om vi önskat oss lite mera poäng.

3-4. I hoppborgen fick pojkarna rasa av sig genom att springa, hoppa och klättra. De ordnade en egen hinderbana som de sedan tävlade i för att se vem som var snabbast.

5-6. Spelhallen var mycket populär och vi gjorde många besök i den. Med förtjusning kunde pojkarna ratta bilar och motorcyklar, pröva snabbhet och styrka i olika automater, samt fiska upp vinster med en griparm. Det blev många vinster och det hände till och med att man kunde få dubbla vinster i ett lyft. 7-9. Inomhusbadet var mycket populärt med uppvärmt vatten i bassängerna. Det blev många hopp ner i bassängerna med plask. I rutschkanan var det full fart och det gick bra att koppla av i valfiskens mun och i grottan.

10-12.Minigolfen med 18 hål blev för mycket för några då bollarna inte gick raka vägen ner i hålen. Tyvärr hade vi inte tid att träna oss så vi kunde förbättra oss.

1 FINA OCH BRA
12 DAVID MED
PRECISION

BOENDE 2016

Vi bodde i en trevlig och rymlig lägenhet med ett stort allrum och tre sovrum. Utrustningen i köksdelen hade allt vi behövde och toalett- och duschrummet med bastu var fräscht. Enda besvikelsen vi upplevde var att vi inte kunde hitta någon TV. Då det var helg fick vi vänta till måndagsmorgonen innan vi fick en installerad. 1. I fjällbyns centrum fanns allt vi önskade oss i form av affärer, restauranger och aktiviteter.

2. Allrummet var stort och rymligt

3. Köksdelen var välutrustad och lätt att jobba i. 4. Ett av sovrummet vår dubbelrum där det fanns plats för Andreas och Maria och ibland för tre pojkar också. Jag fick ett eget rum med en våningssäng så Margaretha hade också fått plats om hon varit med

5. Badrummet var fräscht och rymligt med toalett, dusch och bastu.Tyvärr hann vi inte med att testa bastun. 6. I allrummet var det fullt med aktiviteter. Populärt för pojkarna var dataspel och filmer (Batman m.fl.) och ibland något sällskapsspel. Pappa och mamma redigerade bilder som de tagit 7. Markus tyckte det var häftigt att klättra på pelaren som fanns mitt i allrummet 8. Maria och pojkarna hade haft en lyckad stund i spelhallen. Maria var mest intresserad av den automat där man kunde vinna mjukisdjur och här ser vi hennes och pojkarnas vinster. 9. För att fira lyckan hade vi köpt med oss lite goda kakor till fikat. 10.Matbordet fick bli ett allbord där olika aktiviteter pågick samtidigt. Här undersöker pojkarna övriga vinster samtidigt som de fikar. Ryggen är farfars som troligen förbereder dagens middag, ugnsstekt kyckling eller pannbiff. 11.Ibland var det ingen som kände för att laga mat och då fick det bli pizzor från Askes Pizzeria. 12.Vill du få mer information om lägenhet nr 800D är du välkommen in. Klicka på bilden nedan.

1 AKTIVITETSCENTER 2 STORT ALLRUM 3 VÄLUTRUSTAD
10 ALLBORD 11 ASKES PIZZOR 12 LÄGENHET
NR 800D

TOPPENUPPLEVELSER 2016

Under vecka 30, 2016 hade vi fått uppleva några underbara dagar i fjällnatur. Det omväxlande vädret med solsken och molnighet med en del regnaskurar var utmärkt att vandra i. Vår lägenhet med allrum och tre sovrum var en skön plats att vila upp sig i efter dagens aktiviteter.

1. Markus sitter på Lillnipens topp och pekar symboliskt ut höjdpunkterna under veckan. Kanske det är Städjans topp som fingret pekar på.

2. Renen är ett teckan på att vi befunnit oss i Sveriges sydligaste sameby. Redan på uppvägen till Idre mötte vi de första renarna som gick utmed vägkanten. Vi stannade til för att fotografera dem. En av dem skrämde Maria, närden kom springande emot henne. Med några snabba steg backade Maria mot bilen och kunde sedan fotografera den.

3. Här lämnar pojkarna och pappa fjällvärlden bakom sig och känner sig nöjda med allt spännande de fått uppleva under några dagars vandringar. 4. Johannes älskar att bada i alla väder. Trots regn och åska som dundrade i bakgrunden ville han inte missa chansen att ta sig ett dopp i Siljan vid ett strandbad i Vikarbyn.

5. Markus och farfar är inte lika förtjusta i vatten så de fäller upp paraplyet för att inte bli blöta.

6. På hemvägen möttes vi av både regn och solsken. I brytningspunkten mellan motsatserna kan vi se en färgglad regnbåge som får vara en symbol för våra skiftande och färgstarka upplevelser i fjällvärlden.

1. TOPPARNA UNDER VECKAN 2. REN FRÅN SAMEBYN 3. VI LÄMNAR FJÄLLVÄRLDEN 4. GENOMBLÖT JOHANNES 5. BÄST MED UPPFÄLLT PARAPLY 6. REGNBÅGENS FÄRGER

JÄMTLAND

I Jämtland finns det både lättare och svårare fjäll att bestiga. Att bo i Duved/Åre veckan före midsommar innebär lite turister men också dåligt öppethållande på olika serviceenheter. En mycket positiv upplevelse var att inga mygg fanns. Vi kunde sitta på altan på kvällarna och njuta av utsikten mot "Blåhammaren" utan att behöva jaga mygg

ÅRESKUTAN
För oss är toppen av toppar "Åreskutan". Andreas och Alexander har gått hela vägen upp och ner för Åreskutan för att konditionsmässigt få en utmatning. Vi andra har åkt bergbana och linbana för att gå sista biten. Att en midsommarafton pulsa i snö och på återvägen åka kana på snön är en speciell upplevelse. Från toppen har man en vidunderlig utsikt över Kallsjön och Åresjön och dessutom hela Jämtlans fjällvärld som breder ut sig under våra fötter.

OTTFJÄLL-VÅLÅDALEN
Att få sällskap en hel dag av en ren från fjällstugan upp på toppen och åter till fjällstugan är en mycket minnesvärd upplevelse.

GETRYGGEN-STORULVÅN
En dag i ömsom regn och ömsom sol. När vi återkom trötta och blöta till parkeringen upptäckte vi att ett bakdäck var tomt på luft. Vi blev inte förvånade. Bilvägen hade varit full av vassa sprängstenar.

TEGEFJÄLLFJÄLL-DUVED
Vi bodde vid foten på fjället och tog oss sena kvällsvadringar upp på fjället för att njuta av solen som sänkte sig över Jämtlands fjällvärd.

TÄNNFORSEN
Vi besökte den pampiga forsen en solig dag och fotograferade den både uppifrån och nerifrån. Regnbågens färger framträdde i vattendimmorna.

HÖGLEKARDALEN-BYDALEN
I övre tonåren var vi fyra grabbar som åkte till Oviksfjällen för att fiska. Vi hade en stuga vid foten av Drommen som bas. Därifrån tog vi dagsturer och en längre tur in mot Anarisfjällen och övernattade några dygn i en kåta. Någon större tur med fisket hade vi inte. Det blev bara en Harr, men kul hade vi. Den mesta maten hade vi köpt in i förväg (mycket frystorkat) men vid ett tillfälle kände vi att vi ville ha färskmat så vi gick in i en lanthandel i en liten by. Allt som fanns var en burk med grisfötter som vi köpte. Tyvärr ingen höjdare för matglada och hungriga magar.

VÄSTERBOTTEN

Vi hyrde en stuga i Hemavan och gjorde utflykter till omkringliggande fjäll.

KUNGSLEDEN
Vi utgick från porten till Kungsleden och gjorde vandringar utmed olika leder. Det var ganska lättvandrat. Vi hade tur och hittade hjortron som vi gjorde sylt på och åt till våfflor. Vi besökte också den botaniska trädgården med alla tänkbara blommor från fjällvärden. Ett bra besök innan man beger sig ut i fjällvärlden

GIEREVARTO
Fjället går under namnet "blomsterfjället". Första biten är ganska brant med en underbar grönska. Bl.a. ser vi "Fjälltorta eller Fjälltolta" som vi fått lära oss i botaniska trädgården. Berggrunden är kalkrik och underlättar för olika blommor att breda ut sig runt fjällsluttningarna. När vi kommit upp över trädgränsen är det lättare att gå och vi hittar ganska mycket hjotron, i alla fall efter våra mått.

DAALÅEJVIE
Ett något jobbigare fjäll att bestiga. Mycket brant upp till trädgränsen och därefter omväxlande branter och platåer. När vi var där blev det plötsligt tät dimma och ungdomarna som gick ända upp till toppen försvann i dimman och var borta länge. Nästan så jag blev orolig att de gått vilse, men så plötsligt dök de upp i dimman till min glädje.

ATOKLINTEN
Enligt samisk tradition är fjället ett heligt berg. Vid foten av fjället finns en bod och en kåta bevarad från en nomadskola från 1927. Det är ganska lätt att bestiga berget och sista biten till toppen får man hoppa på klippblock för att ta sig framåt.

RUTTJEBÄCKEN
Vi hade aldrig hört talas om bäcken men ångrar inte en sekund att vi åkte dit. Under årtusenden har stenar och vatten format fantastiska grytor och spektaktulära mönster i berggrunden. Man kan också hitta lösa stenar som slipats till olika former och mönster. Vi blev så betagna av allt vi fick se så vi åkte dit ytterligare en gång och tog god tid på oss att vandra uppför bäcken.